اجزای چاه فاضلاب

چاه فاضلاب و اجزای آن با تمام جزئیات

اجزای چاه فاضلاب و استانداردهای مهم در ایجاد آنها از مهم ترین مواردی می باشد که قبل از حفر چاه لازم است به آن توجه داشت و شناخت کافی نسبت به آن پیدا نمود. با توجه به نوع چاه فاضلاب و محل حفر آن، اجزای تشکیل دهنده آنها با هم متفاوت می باشد، به طوریکه اجزای چاه فاضلاب جذبی کملا با چاه های سپتیک متفاوت هستند. گروه خدمات فنی سما؛ ارائه دهنده خدمات لوله بازکنی تهران و تخلیه چاه تهران در ادامه به معرفی کامل هر یک از اجزای چاه فاضلاب پرداخته و نکات مهم در مرحله ایجاد هر یک بررسی خواهند شد.

اجزای چاه فاضلاب

چاه جذبی که از رایج ترین و قدیمی ترین انواع چاه فاضلاب می باشد، گزینه مناسب برای شرایطی می باشد که شهر یا منطقه ای امکن اتصال به فاضلاب شهری و مرکزی را نداشته باشند. در این صورت بر اساس تعداد افراد ساکن در ساختمان و میزان آب مصرفی حجم انباره یا مخزن اصلی چاه مشخص شده و فرآیند حفر آغاز میشود. اصلی ترین اجزای چاه فاضلاب جذبی عبارتند از:

اجزای چاه فاضلاب جذبی

دهانه چاه فاضلاب

به عنوان اولین و مهم ترین کار در حفر چاه، انتخاب محل مناسب برای دهانه آن می باشد. در حالت کلی بهتر است دهانه چاه حتی الامکان زیر پله ها و نقاط کم رفت و آمد قرار گیرد. دهانه چاه همان طور از نام آن مشخص است، قسمت ورودی و بالاترین بخش از چاه بوده و در اغلب مواقع اندازه آن 80 تا 100 سانتی متر در نظر گرفته میشود.

طوقه چاه

به منظور افزایش استقامت دیواره های چاه و جلوگیری از خطر ریزش آن، طوقه چینی صورت می گیرد. طوقه یکی از اصلی ترین اجزای چاه فاضلاب می باشد که از یک تا دو متر پایین تر از سطح زمین ساخت آن انجام میشود. برای ساخت طوقه ابتدا با توجه به اندازه چاه یک تا دو متر پایین آمده و به سمت بالا با آجر، چیزی شبیه به مخروط ایجاد میشود. بالاترین نقطه مخروط این طوقه حدود 20 سانتی متر از سطح زمین فاصله دارد. نکته مهم در طوقه چینی استفاده از آهک و ماسه می باشد که باعث میشود مقاومت سازه افزایش پیدا نموده و عبور آب از روی آن باعث شستشوی مصالح نگردد.

گلدونی چاه

از دیگر اجزای چاه فاضلاب می توان به گلدان آن اشاره نمود که برای جلوگیری از ریزش آب به دیواره ها در بالای چاه نصب می گردد. گلدان ساختاری شبیه به مخروط دارد که سطح آن در دهانه چاه قرار گرفته و راس آن داخل آن قرار میگیرد. با قرار دادن گلدان در دهانه چاه آب را به مرکز مخروط هدایت نموده و مانع از برخورد آن با دیواره ها می گردد. استفاده از گلدان در دهانه چاه باعث میشود خطر ریزش دیواره ها کاهش پیدا نموده و طول عمر چاه افزایش یابد.

تونل یا میله چاه

گام بعدی در حفر چاه ایجاد تونل یا میله می باشد که در واقع چیزی بشیه به استوانه است که بر زمین عمود باشد. ارتفاع یا طول این استوانه بین 5 تا 11 متر می باشد. میله همیشه باید کاملا عمود باشد و وجود هر گونه انحنا در آن کاملا غیر استاندارد بوده و می تواند منجر به ریزش چاه شود. لازم به ذکر است که ارتفاع میله به نوع خاک منطقه بستگی دارد و پس از رسیدن به رگه های سنگ یا ماسه نمی توان فرآیند حفر را بیشترین از این مقدار ادامه داد.

انباره چاه

انباره از مهم ترین اجزای چاه فاضلاب جذبی می باش که نقش مخزن را برای آن ایفا می کند. پس از حفر میله تا ارتفاع مورد نظر، عملیات حفر به صورت افقی و در چپ و راست ادامه پیدا میکند. متراژ انباره چاه با توجه به تعداد افراد ساختمان و سایر فاکتورها محاسبه می گردد.

کول چاه

با توجه به اینکه میله چاه ارتفاع زیادی دارد و نرم بودن خاک دیواره ها این احتمال را بوجود می آورد که به مرور چاه ریزش کند، لذا می توان از کول گذاری استفاده نمود. کول سازه هایی حلقه مانند سفالی یا بتنی می باشند که روی دیواره های چاه نصب می گردند.

دال بتنی چاه فاضلاب

پس از اتمام حفر چاه و به منظور جلوگیری از آسیب وارد شدن به گلدان آن در اثر رفت و آمد زیاد، می توان از دال بتنی استفاده نمود. دال بتنی روی دهانه و گلدان چاه قرار میگیرد.

اجزای چاه سپتیک

در شهرهای شمالی کشورمان و در مناطقی که خاک آنها باتلاقی بوده یا فاصله سفره های آب زیرزمینی با سطح زمین کم می باشد، امکان حفر چاه جذبی وجود ندارد. در این شرایط چاه سپتیک حفر می گردد که شبیه به تانک یا حوضچه ای با بدنه مقاوم می باشد که پس از ورود و انباشته شدن فاضلاب و تکمیل شدن ظرفیت آن، با تانکر فرآیند تخلیه چاه صورت می گیرد. اجزای چاه فاضلاب سپتیک با توجه به اینکه حوضچه آن تک بخشی می باشد یا چند بخشی متفاوت است. اجزای چاه فاضلاب سپتیک دو بخشی شامل دو اتاق، مجرای ورودی و تخلیه چاه می باشد. مواد جامد معلق در فاضلاب پس از ورود به بخش اول ته نشین شده و مابقی پساب ها از قسمت بالای دیواره جدا کننده دو اتاق به بخش دوم وارد می شوند. در دومین اتاق فاضلاب به کمک باکتری های بی هوازی تصفیه میشوند.

در نوع تک بخشی چاه سپتیک تنها از یک محفظه با دیواره های بتنی تشکیل میشود که فاضلاب از مجزای ورود به داخل آن هدایت شده و پس از پر شدن ظرفیت چاه عملیات تخلیه از مجزای خروجی انجام میشود.

اجزای چاه فاضلاب سپتیک

تخلیه چاه سپتیک و جذبی فوری و ارزان

همان طور که در معرفی اجزای چاه فاضلاب جذبی و سپتیک اشاره شد، هر دو نوع چاه پس از تکمیل شده ظرفیت آنها به تجهیزات مخصوص برای تخلیه نیاز دارند.  در چاه جذبی به مقدار خیلی کم امکان جذب فاضلاب به خاک و زمین اطراف وجود دارد و حجم زیادی از انباره آن با تانکر تخلیه می گردد.  علاوه براین، حفر چاه بدون رعایت اصول و نکات ایمنی و استانداردها سالانه مشکلات زیادی را به همراه دارد. گروه خدمات فنی سما با بهره مندی از تجهیزات بسیار حرفه ای و کاملا بروز و افراد ماهر آماده ارائه خدمات حفر چاه توسط افراد حرفه ای، کول گذاری و طوقه چینی چاه، لوله بازکنی و تخلیه چاه و لایروبی در تمام مناطق تهران می باشد. برای برقراری ارتباط با این تیم می توانید از راه هار ارتباطی ذکر شده در پایین صفحه استفاده نمایید.

4.5/5 - (4 امتیاز)

خدمات ما

چاه بازکنی تهران

چاه بازکنی تهران

چاه فاضلاب آشپزخانه، چاهک حمام، کفشورها و غیره دچار گرفتگی شده و به دنبال چاه بازکن هستید؟ نگران کثیف کاری خدمات چاه بازکنی هستید؟ تفاوتی ندارد که در شمال تهران…
تعمیر توالت فرنگی

تعمیر توالت فرنگی

تعمیر توالت فرنگی در تهران یکی از خدمات ارائه شده در مجموعه تهران سماء با کیفیت تضمین شده، فوری و شبانه روزی است. این خدمات توسط تعمیرکار توالت فرنگی در…
رفع نم و رطوبت ساختمان

رفع نم و رطوبت دیوار و سقف ساختمان

رفع نم و رطوبت دیوار، کف و سقف ساختمان بدون تخریب از جمله خدمات ارائه شده در مجموعه لوله بازکنی تهران سماء می باشد که با بالاترین کیفیت اجرا میشود.…
لایروبی چاه

لایروبی و کف تراشی چاه فاضلاب

لایروبی چاهنیاز به لایروبی چاه فاضلاب دارید؟ در تهران ساکن هستید؟  ما چاه شما را در کوتاه ترین زمان لایروبی و تعمیر می کنیم خدمات لایروبی چاه و شبکه فاضلاب توسط مقنی…
حفر چاه آب و فاضلاب

حفر چاه نو

حفر چاهحفر چاه نو حفر چاه آب و فاضلاب در تهران (تضمینی و ارزان) حفاری چاه در کوتاه ترین زمان و بهترین کیفیت خدمات حفر چاه آب و فاضلاب دستی توسط…
تشخیص ترکیدگی لوله در تهران

تشخیص ترکیدگی لوله

تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاهآیا در پی تشخیص محل نشتی و ترکیدگی لوله آب با دستگاه نشت یاب هستید ؟ ما مشکل نشتی لوله و نم دیوار را در کوتاه…
تخلیه چاه

تخلیه چاه

تخلیه چاه تهراندر تهران ساکن هستید؟ چاه فاضلاب شما پر شده؟ ما چاه توالت را در کوتاه ترین زمان تخلیه می کنیم خدمات تخلیه چاه تهران با پمپ لجن کش و…
لوله بازکنی در تهران شبانه روزی

لوله بازکنی تهران

لوله بازکنی تهرانلوله بازکنی تهران با بازدید و مشاوره رایگان ساکن تهران هستید؟ لوله فاضلاب شما دچار گرفتگی شده؟ ما مشکل شما را در کوتاه ترین زمان حل می کنیم…

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.