نحوه اجرای چاه فاضلاب جذبی

نحوه اجرای چاه فاضلاب جذبی

نحوه اجرای چاه فاضلاب یکی از مهم ترین مواردی می باشد که با توجه به شرایط محیط و نوع خاک منطقه و سایر عوامل تعیین می گردد. به طوریکه نحوه چاه فاضلاب جذبی در مناطقی که دارای آب و هوای معتدل و نیمه خشک می باشند، گزینه ای مناسب بوده و در مقابل، اجرای چاه فاضلاب در شمال ایران با توجه به فاصله بسیار کم منابع آب زیرزمینی با سطح زمین، کاملا متفاوت بوده و از چاه سپتیک برای این منظور استفاده می گردد. گروه خدمات فنی سما؛ یکی از با سابقه ترین تیم های لوله بازکنی تهران و تخلیه چاه تهران، در ادامه به نحوه اجرای چاه جذبی، ویژگی ها و بخش های مهم آن و موراد مهم در حفر چاه فاضلاب در شمال اشاره خواهد داشت.

چاه فاضلاب جذبی چیست؟

علیرغم اتصال بسیاری از شهر و مناطق به سیستم فاضلاب مرکزی و شهری، هنوز موارد زیادی وجود دارند که به دلایل مختلف امکان اتصال را ندارند. در این شرایط می توان چاه فاضلاب جذبی و چاه سپتیک را با توجه به شرایط حفر نمود. چاه فاضلاب جذبی یکی از بهترین و رایج ترین انواع چاه فاضلاب می باشد که در محیط هایی با خاک هایی که امکان جذب فاضلاب در آنها وجود دارد و علاوه براین، با سفره های آب زیرزمینی فاصله زیادی دارند، می توان حفر نمود. نحوه حفر چاه فاضلاب جذبی و سپتیک با هم تفاوت زیادی دارد و در هر دو مورد با توجه به حساسیت بسیار بالای آنها، لازم است توسط افراد حرفه ای کار انجام شود.

همان طور که اشاره شد، در چاه فاضلاب جذبی ساختار باید به گونه ای باشد که فاضلاب به داخل چاه منتقل شده و به مرور تا حد زیادی جذب خاک شوند. البته لازم به ذکر است که تمام فاضلاب موجود در چاه های جذبی قابل جذب نبوده و گاهی اوقات نیاز به تخلیه چاه در آنها کاملا ضروری می باشد.

اجرای چاه جذبی فاضلاب

اجزای چاه فاضلاب جذبی

در اجرای چاه فاضلاب جذبی لازم است فرد مقنی ابتدا با تمام اجزای آن آشنایی داشته و کاربرد و استانداردهای مورد نیاز آن ها را در نظر داشته باشد. اصلی ترین اجزای چاه جذبی شامل موارد زیر می باشد:

گلدان چاه

ورود آب و فاضلاب به طور مداوم به چاه باعث بدنه و دیواره ها به مرور شسته شده و مصالح به کار رفته در آن از بین بروند و در نتیجه خطر ریزش چاه افزایش پیدا خواهد کرد. برای جلوگیری از رخ دادن چنین مشکلاتی، در اجرای چاه جذبی فاضلاب سازه ای شبیه به گلدان قرار میگیرد که باعث میشود آب به مرکز آن هدایت گردد. سرازیر شدن فاضلاب از مرکز گلدان مانع از برخورد آنها با دیواره ها شده و عمر چاه تا حد زیادی افزایش پیدا خواهد کرد. در نقاط پر رفت و آمد برای جلوگیری از آسیب وارد شده به گلدان، دال بتنی روی آن قرار می دهند که استحکام را افزایش می دهد.

میله چاه

میله در واقع بدنه اصلی چاه می باشد که به شکل تونلی با ارتفاع 5 تا 10 متر و گاها بیشتر به عمق زمین حفر می شود. دهانه میله چاه حدود 80 تا 100 سانتی متر بوده و دیواره های آن با ملات و ماسه و سنگ ساخته شده و کاملا مقاوم هستند. در اجرای چاه فاضلاب جذبی همیشه میله باید کاملا عمود حفر گردد، در غیر این صورت حفر چاه کاملا غیر اصولی بوده و کاربرد مناسبی نخواهد داشت.

انباره چاه جذبی

از دیگر اجزای چاه جذبی فاضلاب که نقش بسیار مهمی در نحوه ذخیره سازی فاضلاب دارد، انباره چاه می باشد. انباره شبیه به یک انبار و مخزن عمل می کند و پس از حفر میله، حفر به راست و چپ ادامه  پیدا می کند. حجم انباره برای چاه های جذبی با توجه به فاکتورهای مختلف از قبیل تعداد افراد ساکن در ساختمان و غیره تعیین می گردد. البته لازم به ذکر است که به دلایل ایمنی بهتر است انباره چاه فاضلاب از چاه فاضلاب باران جدا بوده و برای هر یک به صورت جدا چاه حفر گردد.

کول چاه

کول سازه های حلقوی از جنس بتن یا سفال می باشند که در میله چاه استفاده شده و استقامت دیواره های آن را افزایش می دهد. کول گذاری و طوقه چینی چاه یکی از مهم ترین مراحل در حفر چاه است.

اجزای چاه فاضلاب جذبی

نحوه اجرای چاه جذبی فاضلاب

اجرای چاه فاضلاب جذبی با توجه به خطر ریزش دیواره های آن و خسارت های مادی و جانی زیادی که به همراه دارد، لازم است توسط افراد و تیم های حرفه ای با ابزار و تجهیزات ایمنی صورت گیرد. نحوه اجرای چاه فاضلاب به شرح زیر می باشد:

  • پس از مشخص کردن نقطه مناسب برای حفر چاه (در نقاط کم رفت و آمد)، دهانه چاه حدود 80 تا 100 سانتی متر انتخاب و حفر میشود.
  • با توجه به شرایط و نوع خاک میله به ارتفاع 5 تا 10 یا بیشتر به صورت کملا عمود حفر می گردد. توجه داشته باشید که در این مرحله اگر مقنی به سنگ برخورد کند یا احتمال حفر به صورت عمود وجود نداشته باشد، یا با دینامیت سنگ شکسته میشود، در غیر این صورت محل حفر باید تغییر کند. به هیچ عنوان میله نباید غیر عمود حفر گردد.
  • پس از حفر میله و بر اساس محاسبات صورت گرفته برای تعیین حجم چاه جذبی، باید انباره حفر گردد. برای این منظور باید حفر را به سمت راست و چپ ادامه داد و فضایی مناسب برای ذخیره سازی فاضلاب را تهیه نمود.
  • سپس یک تا دو متر اول میله را آجرچینی نموده و سازه ای مخروطی شبیه به گلدان ایجاد میشود. در نهایت دال بتنی روی گلدان قرار خواهد گرفت.

در نحوه اجرای چاه فاضلاب جذبی لازم است چند نکته مهم مد نظر قرار گیرد که عبارتند از:

  • چاه فاضلاب از چاه جذبی باران جدا حفر گردد
  • چاه فاضلاب سرویس های بهداشتی از آشپزخانه باید جدا حفر شوند.
  • چاه فاضلاب جذبی از چاه عمیق یا قنات موجود در محیط حدود 30 متر باید فاصله داشته باشد. در غیر این صورت منجر به آلودگی آب چاه خواهد شد.
  • در مناطقی که دارای خاک رسی و باتلاقی می باشند، حفر چاه جذبی گزینه مناسبی نخواهد بود.

نحوه اجرای چاه فاضلاب در شمال

همان طور که در ابتدای متن اشاره شد، در انتخاب نوع چاه (جذبی یا سپتیک) باید شرایط محیط، نوع خاک و میزان فاصله سفره های آب زیرزمینی تا سطح را در نظر داشت. در شهرهای شمالی کشورمان که سفره های آب زیرزمینی با سطح زمین فاصله کمی دارند، امکان اجرای چاه جذبی وجود ندارد و به جای آن از چاه های سپتیک استفاده می گردد. اجرای چاه فاضلاب در شمال ایران به این صورت است که، ابتدا محفظه یا حوضچه ای زیرزمینی با ظرفیت متناسب با تعداد افراد ساکن و غیره حفر شده و دیواره ها و کف آن با بتن کاملا مقاوم می گردد. برخلاف چاه های جذبی، امکان جذب فاضلاب توسط دیواره ها و کف حوضچه سپتیک وجود نداشته و تنها راه تخلیه، استفاده از تجهیزات تخلیه چاه و تانکر و کف کش می باشد. علاوه براین، لازم است هر چند وقت یک مرتبه لایروبی چاه سپتیک انجام شود تا از پر شدن مداوم و زود هنگام چاه جلوگیری گردد.

چاه سپتیک در حالت کلی به صورت تک بخشی و چند بخشی تقسیم بندی شده که هر یک دارای ویژگی های خاصی هستند. در هر دو گروه، فاضلاب از بخش ورودی به چاه وارد شده و برای تخلیه آن بخشی به عنوان تخلیه در نظر گرفته شده است. در حفر چاه فاضلاب شمال می توان حوضچه های سپتیک با دیواره های بتنی را حفر نمود یا برای محیط های کارگاهی از تانک های سپتیک دیواره های پلی تیلن و بتن استفاده نمود. تانک های سپتیک دارای ظرفیت های متنوعی بوده که بر حسب شرایط مورد نظر می توان بهترین گزینه را انتخاب و در محل نصب نمود.

اجرای چاه فاضلاب در شمال

اجرای چاه فاضلاب جذبی در تهران

گروه خدمات فنی سما، با بهره مندی از افراد حرفه ای و ماهر و تجهیزات کاملا بروز آماده ارائه خدمات حفر چاه فاضلاب جذبی در تهران می باشد. با توجه به احتمال ریزش چاه در حین حفاری و همچنین پس از استفاده مداوم از آن، گروه خدمات فنی سما بر اساس استانداردها و اصول ایمنی تمام عملیات را توسط افراد کاملا ماهر انجام می دهد. علاوه براین، خدماتی چون تخلیه چاه سپتیک و جذبی، لایروبی و غیره را در مجموعه فعالیت های خود قرار داده است. برای دریافت خدمات از این تیم به صورت شبانه روزی و بدون تعطیلی (حتی در روزهای تعطیل رسمی سال) می توانید از راه های ارتباطی ذکر شده در پایین صفحه استفاده نمایید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

خدمات ما

چاه بازکنی تهران

چاه بازکنی تهران

چاه فاضلاب آشپزخانه، چاهک حمام، کفشورها و غیره دچار گرفتگی شده و به دنبال چاه بازکن هستید؟ نگران کثیف کاری خدمات چاه بازکنی هستید؟ تفاوتی ندارد که در شمال تهران…
تعمیر توالت فرنگی

تعمیر توالت فرنگی

تعمیر توالت فرنگی در تهران یکی از خدمات ارائه شده در مجموعه تهران سماء با کیفیت تضمین شده، فوری و شبانه روزی است. این خدمات توسط تعمیرکار توالت فرنگی در…
رفع نم و رطوبت ساختمان

رفع نم و رطوبت دیوار و سقف ساختمان

رفع نم و رطوبت دیوار، کف و سقف ساختمان بدون تخریب از جمله خدمات ارائه شده در مجموعه لوله بازکنی تهران سماء می باشد که با بالاترین کیفیت اجرا میشود.…
لایروبی چاه

لایروبی و کف تراشی چاه فاضلاب

لایروبی چاهنیاز به لایروبی چاه فاضلاب دارید؟ در تهران ساکن هستید؟  ما چاه شما را در کوتاه ترین زمان لایروبی و تعمیر می کنیم خدمات لایروبی چاه و شبکه فاضلاب توسط مقنی…
حفر چاه آب و فاضلاب

حفر چاه نو

حفر چاهحفر چاه نو حفر چاه آب و فاضلاب در تهران (تضمینی و ارزان) حفاری چاه در کوتاه ترین زمان و بهترین کیفیت خدمات حفر چاه آب و فاضلاب دستی توسط…
تشخیص ترکیدگی لوله در تهران

تشخیص ترکیدگی لوله

تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاهآیا در پی تشخیص محل نشتی و ترکیدگی لوله آب با دستگاه نشت یاب هستید ؟ ما مشکل نشتی لوله و نم دیوار را در کوتاه…
تخلیه چاه

تخلیه چاه

تخلیه چاه تهراندر تهران ساکن هستید؟ چاه فاضلاب شما پر شده؟ ما چاه توالت را در کوتاه ترین زمان تخلیه می کنیم خدمات تخلیه چاه تهران با پمپ لجن کش و…
لوله بازکنی در تهران شبانه روزی

لوله بازکنی تهران

لوله بازکنی تهرانلوله بازکنی تهران با بازدید و مشاوره رایگان ساکن تهران هستید؟ لوله فاضلاب شما دچار گرفتگی شده؟ ما مشکل شما را در کوتاه ترین زمان حل می کنیم…

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.